سرعت وزش باد را با چه اندازه می گیرند

سنسور سرعت باد

سرعت وزش باد را با چه اندازه می گیرند ؟ موضوع این محتوا پاسخ این سوال است. در این مطلب از مطالب پیشرو سنجش در مورد روش‌های اندازه گیری سرعت باد توضیح خواهیم داد. همچنین انواع دستگاه‌های بادسنج را معرفی می‌کنیم.

باد و سرعت باد چیست

برای اینکه بدانیم سرعت وزش باد را با چی اندازه می گیرند ابتدا باید اطلاعاتی در مورد باد و سرعت باد داشته باشیم.

حرکت افقی هوا در سطح زمین در مسافت و زمان خاص با سرعت‌های متفاوتی انجام می‌شود که به آن سرعت باد می‌گویند. تعریف فرمولی آن مسافت طی شده توسط هوا در مدت زمان مشخص است. طبق تعریف، واحد آن متر بر ثانیه، کیلومتر بر ساعت، مایل بر ساعت و… می‌باشد.

مشخصه‌های باد، سرعت و جهت هستند که هر دوی آن‌ها را می‌توان با تجهیزات هواشناسی مربوطه اندازه گیری کرد.

سرعت وزش باد را چگونه اندازه می گیرند

برای انداره گیری سرعت و جهت باد از تجهیزات مختلفی می‌توان استفاده کرد. این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های مختلف برای کاربردهای متفاوتی طراحی و تولید شدند. هر کدام امکانات مخصوص به خود را دارند و برای محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند.

دستگاه سرعت سنج باد از یک سنسور و دیتالاگر و لوازم جانبی دیگر تشکیل شده است. برخی از سنسورها به صورت فنجان هستند. برخورد باد به این کاپ‌ها باعث حرکتشان می‌شود. هر چه سرعت باد بیشتر باشد سرعت حرکت این فنجان‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

انواع سرعت سنج باد

  • پره‌ای: این نوع از بادسنج دارای پره‌هایی است که متناسب با سرعت باد می‌چرخد.
سنسور سرعت باد
  • فنجانی: فنجان‌هایی روی یک محور عمودی قرار می‌گیرند و با توجه به حرکت و سرعت باد در محور افقی می‌چرخند. سرعت باد بیشتر باشد این فنجان‌ها نیز سریع‌تر حرکت می‌کنند.
سنسور سرعت باد
  • التراسونیک: این نوع دستگاه بر اساس امواج التراسونیک سرعت باد را می‌سنجد. این تجهیز دقیق و تخصصی است.
سنسور سرعت باد
  • حرارتی: در سیستم این تجهیز از یک سیم داغ درون میله استفاده شده است. با حرکت باد در سرعت‌های مختلف دمای سیم تغییر می‌کند. برای فضاهای بسته از این نوع سرعت سنج استفاده می‌شود.
سنسور سرعت باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

برای شروع گفتگو از طریق Whatsapp روی نام کارشناس کلیک کنید

×